Het eerste contact

In het eerste contact met het Sociaal Team zullen we u al een aantal vragen stellen. Zo kun­nen we goed inschatten welke vraag u heeft en hoe we daar het beste op kunnen reageren:

  1. We kunnen uw vraag direct beantwoorden, verdere hulp is niet nodig.
  2. U wordt binnen een week teruggebeld met een gericht advies.
  3. We bellen u binnen een week om een afspraak te maken voor een huisbezoek. Tijdens dit bezoek kunnen we uw situatie rustig bespreken.

Huisbezoek

Soms stellen we voor om op huisbezoek te komen. Er komen dan meestal 2 mensen van het Sociaal Team bij u op bezoek. We stellen dan veel vragen om uw vraag en wat u nodig heeft duidelijk te krijgen. Mogelijkheden komen namelijk soms uit onverwachte hoek.

Doe het gesprek samen

2 horen meer dan 1! Vraag iemand die u goed kent om bij het gesprek te zijn. Bijvoorbeeld uw partner, een familielid, vriend, mantelzorger of zorgverlener. Die kan u steunen tijdens het gesprek en bijvoorbeeld de belangrijkste zaken opschrijven.

Wat gaan we bespreken

Een gesprek houden over uw hulpvraag, is vaak lastig. Daarom helpt het om u goed voor te bereiden op het gesprek. Bijvoorbeeld door nu al na te denken over de volgende:

  • Welke proble(e)m(en) heeft u?
  • Wat heeft u er zelf al aan gedaan?
  • Wat kunnen familie, buren of vrienden doen?
  • Welke hulp denkt u nodig te hebben?

​​​​​​​Verslag

We schrijven de belangrijkste punten uit het gesprek op in een verslag. Daarbij hebben we aandacht voor wat u zelf kunt doen. Wat uw omgeving kan doen. En welke hulp we u kunnen bieden. Dit verslag mag u natuurlijk zelf ook bekijken. Bent u het niet eens met de afspraken die zijn gemaakt in het verslag, dan kunt u dit laten weten.